GT Motor Academy (Recensioner)

Posted on Posted in Uncategorized

GT Motor Academy
Ytterligare ett bilspel till Iphon/Ipod Touch. Kanske ett utav dem bästa? Konkurrensen är hård just nu. Det tycks dyka upp bilspel varje dag. Men kan det här nå top 3-listan just nu? Jag har testat Gameloft’s GT Racing: Motor Academy.

Story
Inte mycket att säga här egentligen. Har bilspel någon story över huvudtaget? Vissa har det. Jag har inte hunnit spela igenom hela spelet, men jag kan nog säga att storyn är i stora drag desamma som de flesta bilspel ute på marknaden. Köp en bil, vinn race, köp nya bilar i nya klasser, kör race i nya klasser och så vidare. Inte vidare intressant i min smak, men jag tycker ändå att Gameloft har fått med det mesta man kan förvänta sig. Finns många bilar att välja bland.

Battlemode
Känns som det här är Iphone’s motsvarighet till Forza Motor Sport-serien. Men det är helt ok. Gillar du banraceing så är det här ett riktigt bra spel för dig. Vanliga “riktiga” bilar som du kan tuna upp, måla om etc.

* över 100 “riktiga” bilar så som Ferrari, Nissan GT-R, Audi R8 med fler
* 14 banor
* Lyssna på musik från ditt egna bibliotek
* Lägg upp dina bästa replays på Youtube

Gameplay
Styrning är helt okej. Du kan välja mellan att ha en ratt, eller styra genom att vinkla telefonen. Ja det finns flera alternativ och det funkar som de ska göra. Känslan är helt okej, men jag tycker inte att det är lika bra som NFS Underground. Det finns både karriärläge, arkad och onlinelir för den som vill det. Har dock inte testa att spela online än, dem som har gjort får gärna kommentera och säga hur det var.

Presentation
Det finns många bilspel till Iphone, men jag tycker att det här är ett utav dem med bäst grafik. Inte lika bra som NFS Underground i min smak, men det är riktigt bra. Det känns som dem kunde tagit det ett steg längre nu när Iphone 3GS har så stark processor som den har. Men spelet är fyllt med bilar, banor och möjligheter – det ena överväger det andra. Jag gillar att man kan sitta inuti bilen, bra detalj!

Jag tycker att spelet är helt OK, inte helt i min smak dock. Det här är inget lir som toppar min top 5-lista över bästa Iphonespel. Men vill ni ha ett schyst banraceing-spel med många “riktiga” bilar är det här ett spel som fyller kraven.. men det slår inte NFS Underground om ni frågar mig.

STORY: 6,1
DESIGN: 8,5
GAMEPLAY: 8,0